Hur inreder man en lägenhet billigt?

Jag hade egentligen tänkt skriva om något helt annat, men jag läste en intressant tråd på familjeliv så det andra får vänta.
 
Jag tycker det är väldigt intressant med diskussioner om hur man kan få tag på billiga och begagnade saker och nu var det någon (man, kvinna?) som skapat en tråd och undrade hur det går att inreda en lägenhet för endast 2700 :-. Jag blev faktiskt lite förvånad att det var så pass många som tyckte det var lite pengar, ja det är klart det beror väl på vad man vill ha för något, men hur mycket skit har man inte nu som man aldrig använder? Jag var tvungen att skriva ett inlägg.
 
När jag som student för en si sådär 8 år sedan flyttade till min första egna lägenhet efter att ha bott i korridor i ett halvår, inredde jag hela min lägenhet för 1500:-. Japp, 1500:-. Utan problem dessutom. Visserligen är det några år sedan, men så jäkla mycket dyrare har det väl inte blivit. Jag hade saker hemma hos mamma och pappa, men eftersom jag tänkt bo i korridor tog jag aldrig med mig något till studieorten. Jag bodde i ett litet rum på 15 kvm och delade kök, med 25 andra, jättekul en stund, men nja...

Hur som helst, jag köpte allt från scratch, förutom dator, tv, några gardiner och sängkläder. Och hur mycket behöver man egentligen i en etta med kokvrå på 36kvm? Tv är inte nödvändigt och måste man absolut ha en så vill väl folk nu för tiden ofta bli av med sina "tjockteves" gratis. Dator finns oftast på bibliotek, men är man i behov av dator vilket exempelvis studenter oftast är så kan man ju skippa tvn, då slipper man även betala avgiften till Radiotjänst. Det är många som inte har tv, de flesta program kan man ändå se på datorn nu för tiden. Så ja, behöver man en dator kommer man nog inte under 2700:-, men kan man absolut inte överskrida den summan finns det som sagt oftast bibliotek med datorer att låna.
 
Jag inredde min lägenhet med en soffa från Ikea för 500:-, en madrass från Blocket för kanske 2-300? Och ben till den från Ikea. Ett bord och en bokhylla hittade jag på Röda korset för några hundralappar, 250:- kanske. Allting till köket köpte jag från Dollar Store och ÖoB, dvs glas, tallrikar, bestick, grytor med mera, säkert köpte jag lite från Ikea också. Jag hade en enda garderob i hela lägenheten så jag köpte även några små lådor från Ikea att ha under sängen för alla mina kläder. Maten åt jag i soffan vid soffbordet, inte behöver man något köksbord i en så liten lägenhet. Jag tror inte ens jag hade en dammsugare till en början, det fungerar ju lika bra med en sop och lite trasor (när jag köpte en dammsugare använde jag ändå hellre sopen). I min kokvrå hade jag en liten spis med två plattor och en liten ugn, där man inte kunde använda båda plattorna och ugnen samtidigt, men inte behövde jag någon micro inte. Jag fick låna en av en kompis senare när hon åkte till Australien som utbytesstudent, lånade även en byrå av henne då, men innan dess klarade jag mig alldeles utmärkt. Jag hade kunnat lägga mer pengar på inredningen, men valde att lägga dem på annat istället, det finns ju skitsnygga möbler på second hand. Jag var nöjd och hade pengar över till annat. Visst köpte jag mer saker under tiden jag bodde i lägenheten, men det var inget som var nödvändigt direkt.
 
Tänk om jag vore lika ekonomisk nu. Vi har inte en enda begagnad möbel i hela lägenheten tror jag, eller jo min chiffonje jag ärvde av morfar, men det är nog allt. Min tjockteve hade jag gärna satt i sovrummet, men P vägrar, han släpper inte in den i lägenheten, så ful är den väl inte?! Tror nästan jag ska gå och kika lite på second hand, blev sugen på att se om jag hittar några fynd.
 
Vill man inreda en lägenhet för 2000:- så går det, man kanske inte får allt man vill ha och man kanske får leta lite, men det går. Och dessutom är det roligt att gå i second hand butiker, det finns en väldans massa fint.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelfina

Alfred, vår fina ängel, vår förstfödda son, somnade in den 24 februari endast tio timmar gammal. Hur lever man vidare efter förlusten av sitt barn? Hur lär man sig att andas igen?

RSS 2.0