Efternamn på bebisgravar?

Eftersom nu blogg.se-appen inte fungerar, får jag väl slå på stort och sätta mig vid datorn och skriva istället. Jag har så många tankar i huvudet och det är så mycket jag vill skriva, men jag vet inte vart jag ska börja.

Jag har funderat lite på det här med barn och deras gravar. Jag brukar ofta promenera runt lite på kyrkogården när jag är hos Alfred och då ser jag många små barngravar. Många av dessa gravar, till och med de allra flesta, har inget efternamn på stenen, endast barnets/bebisens tilltalsnamn och jag undrar lite varför. Jag har hört andra mammor med osynliga barn säga att de inte tycker att ett efternamn passar på en babygrav, men jag kom mig aldrig för att fråga varför de tycker så. Jag tycker inte att det är fel, absolut inte, vi måste alla göra det som känns bäst för oss. Själv skulle jag dock inte kunna tänka mig att ha en sten utan Alfreds efternamn, det ska ju synas att han hör ihop med oss, det är viktigt för mig. Vi gick ju till och med till soc för att byta Alfreds efternamn från mitt till Ps, ifall vi någon gång gifter oss och då tar hans namn. För andra kanske det låter löjligt, men för mig var det jätteviktigt vad han fick för namn. Bara för att Alfred inte lever betyder det ju inte att han inte finns, han är fortfarande ett barn som finns inom oss, det är bara det att han inte kan vara här med oss. Och därför är det också självklart att han ska dela vårt namn. Jag vill att det ska synas att han är vårt barn och därför är det även viktigt att hans namn står på stenen. Jag menar, är det en vuxen som dör är det nästan aldrig någon tvekan om att efternamnet ska stå med på gravstenen, men varför är det inte lika självklart när det är bebisar som dör? En stilla undran jag har bara, jag hoppas ingen tar illa upp. Det som är viktigt för mig är självklart inte viktigt för alla andra och barnet bär man ju med sig i vilket fall och då är kanske ett namn på stenen inte så viktigt.



Kommentarer
Jessicka

Jag har oxå promenerat runt lite på kyrkogården och slås faktist av samma tanke. Fast jag har åtminstonde sett 2 st barngravar med efternamn och det ser fint ut, de ser ut att tillhöra sin familj och för mig är det oxå naturligt att efternamnet står med. Inte så att de utan namn inte tillhör sin familj, men äsch det är svårt att förklara. det är ju så olika hur vi känner och var och en får göra som de känner självklart. men det är fint att ni har med hela alfreds namn - er fina son.

Svar: Ja, men det är just så jag menar. Självklart tillhör barnen utan efternamn också sin familj, men man vet inte vem de tillhör. Kanske är det så många vill ha det och det är självklart helt ok.
Jenny Mäki

2012-06-19 @ 12:30:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelfina

Alfred, vår fina ängel, vår förstfödda son, somnade in den 24 februari endast tio timmar gammal. Hur lever man vidare efter förlusten av sitt barn? Hur lär man sig att andas igen?

RSS 2.0