Om rätten att lägga upp bilder på sina döda barn på Facebook

Det är just nu en jättestor debatt på Familjeliv om just denna fråga. Trådstartaren vill inte ha uppslängt bilder på döda barn när hon loggar in på sin Facebook och få upp dem i sitt nyhetsflöde, och därför hade hon anmält en vän som gjort så. Men allvarligt, dölj bilderna istället! Vad är problemet? Anledningen som de flesta i diskussionen använder sig av är för att det får dem att må dåligt, men hur fan tror de att den person som lagt upp bilden mår då? Två dagar efter Alfred somnat in loggade jag in på Facebook och fick en ultraljudsbild slängd upp i ansiktet, skulle jag anmäla den personen som gjort det, för att det fick mig att må dåligt? Respekt ska ges åt båda håll, men jag kan inte kräva av alla som är lyckligt gravida eller nyss fått sina barn att sluta visa sin lycka för att mitt barn inte fick leva. Jag kan däremot välja att inte titta, jag kan låta bli att logga in på facebook, eller använda Internet, eller bara gå utanför dörren. Det är helt upp till mig. Men vad folk väljer att lägga ut på sin facebook kan inte jag rå över och det vill jag inte heller. Jag önskar ingen att behöva gå igenom det vi går igenom just nu, jag önskar snarare att ingen någonsin ska behöva gå igenom det. Jag vill att folk ska få vara lyckliga över sina barn. Jag vll inte se det just nu, men det är fortfarande mitt val att befinna mig på sidor där jag vet att jag kommer stöta på det.


Personligen skulle jag aldrig lägga upp någon bild på Alfred på facebook eller någon annanstans på Internet. Det har jag och P kommit överens om tillsammans, vi vill inte att bilder på vår fina son ska spridas runt överallt och kunna användas vart som helst. Men vi har bilder hemma, bilder som vi har visat till våra nära, därför att vi självklart vill att de ska få se vår fina son. Han är ju vårat barn, som vi självklart är stolt över och vill visa upp. På bilden vi har på våra telefoner ser han ut som att han sover, jag skulle kunna lägga ut bilden och ingen skulle se att han var död om de inte visste om det.

Men alla får väl göra som de vill. Vill man lägga ut en bild så måste man ju få göra det, det är ens egen personliga sida på facebook. Som sagt, man kan klicka på krysset uppe i hörnet och sen klicka på dölj så slipper man problemet. Man kan blocka personen som lägger ut bilder tillfälligt, så ser man inget den personen lagt upp. Det är jäkligt enkelt.

Kan man inte försöka förstå en person är som är i sorg och vill visa upp det vackraste den har?



Kommentarer
Jessicka

Fruktansvärt och jag är så ledsen att det gick så här illa. Jag hade hoppet hela fredagen att det skulle gå bra, när det inte gjorde det saknade allt betydelse för vad vi andra höll på med inför lördagens dop. Tänker på er och fina Alfred hela tiden.Jag har sett foto i telefonen och han är så fin! Ni ska vara stolta över den lilla kämpen. Kram J

2012-03-03 @ 14:28:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelfina

Alfred, vår fina ängel, vår förstfödda son, somnade in den 24 februari endast tio timmar gammal. Hur lever man vidare efter förlusten av sitt barn? Hur lär man sig att andas igen?

RSS 2.0