Lex Marian

Nu har jag precis pratat med Sunderbyläkaren Mats om vad som egentligen händer med lex Marian. Han skickade ett brev, efter att jag läst om det i tidningen, med beslutet och att han skulle ringa mig. Jag tror att jag blev lite klokare i alla fall. De har inte lagt ner anmälan, eller ja de har lagt ner Lex Marian, men istället startat en ny utredning med ett nytt ärendenummer och det kallas inte längre för en Lex Maria. Kort sagt så ansåg Socialstyrelsen att det var för mycket som inte hängde ihop i anmälan. Läkaren menade att det antagligen berodde på att chefsläkarna som skickat in motstridiga uppgifter inte pratat med varandra innan utan bara skickat in sina egna utlåtanden. De borde således kommunicera bättre. Något annat socialstyrelsen anmärkt på var att det inte skickats in några uppgifter om barnmorskorna, hur länge de arbetat, vad de hade för tjänst och utbildning osv. Detta menade han att han själv borde ha uppmärksammat innan han skickade in det, för det är sådant som de alltid vill veta. Ja, det var väl kortfattat vad som inte stämde.
 
Det som händer nu är att någon från Socialstyrelsen kommer upp till Kiruna sjukhus för ett möte med inblandade. Vi kommer antagligen inte bli kallade till det mötet, men läkaren kommer kontakta mig så fort han får veta när mötet blir och antagligen kontakta oss direkt efteråt. Om han blir uppkallad till mötet, så kommer han komma förbi oss efter mötet. Han hade inte hört något från Socialstyrelsen än och han sa att de brukar meddela ungefär en månad före de kommer, så om han inte hör från dem i maj, blir det antagligen inte förrän efter sommaren. Men det blir i alla fall.
 
Skönt, utredningen fortsätter!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelfina

Alfred, vår fina ängel, vår förstfödda son, somnade in den 24 februari endast tio timmar gammal. Hur lever man vidare efter förlusten av sitt barn? Hur lär man sig att andas igen?

RSS 2.0