Försäkringskassan alltså

Gah! Jag trodde att man fick behålla samma sgi när man fick barn så tätt, men se där hade jag fel. Jag ringde och pratade med en oerhört trevlig kvinna (läs: ironi) på fk igår, eftersom jag tyckte det var konstigt att jag måste skicka in papper om inkomst och sånt igen. Men det var ju väldigt dumt av mig, självklart måste jag skicka in den ifall det finns något uppehåll någonstans så att jag inte skyddat den. Jag försökte lite fint förklara att jag varit mammaledig en månad, sedan sjukskriven en månad och sedan har jag jobbat, till och med dubbelt en månad. Om de nu har en sådan regel borde de hålla fast vid den tycker jag. Jag jobbar lika många timmar nu, som på mitt gamla jobb, bara det att nu jobbar jag på dagtid och får ingen ob längre. Så jag har ingen lust att sänka min föräldrapenning om jag nu inte egentligen behöver det.
 
Hur som helst så ringde jag idag igen och hoppades på ett trevligare bemötande och se där! Fick prata med en trevlig kvinna som förklarade att sgi och föräldrapenning är två helt olika saker. Min föräldrapenning får jag behålla på den högre nivån, men min sgi däremot räknas om. Och den gäller antar jag om man blir sjukskriven(?). Förstår fortfarande inte, men skitsamma, jag behöver i alla fall inte sänka min föräldrapenning för att jag bytt ner mig. För övrigt är jag faktiskt antälld på fler timmar nu än på macken, men jag jobbade aldrig rätt antal timmar på macken ändå.
 
Nu återstod ju bara det där att få rätt uppgifter av arbetsgivaren och det var ju också en lustig historia... Företaget där jag arbetar ska vara anslutna via något avtal så att de direkt skickar in papprena till fk. Min kollega gjorde exakt samma sak för två veckor sedan. Så jag skickade bara ett mail till kvinnan på lönekontoret och bad henne göra samma sak för mig. Hon hade ingen aning om vad jag pratade om. Efter fyra mail där jag försökt förklara och fått konstiga mail tillbaka skrev jag tillsut instruktionerna till henne, så som de stod på blanketten. Till och med koden hon skulle använda för att logga in och då helt plötsligt gick det jättbra! *suck*
 
Men nu var det inte nog med det. Jag har för närvarande två arbetsgivare då jag även arbetar kvällar på Komvux. Jag skickade ett mail till min chef där och fick svaret att kontakta lönekontoret på kommunen. Jag ringde dit, men hon kunde inte hjälpa mig med något annat än organisationsnummer och timlön, det hade jag kunnat ta reda på själv, och vidarebefodrade mig till en annan kvinna som hon menade hade hand om lönerna på Komvux. Så jag ringde till henne, och gissa vad?! Hon arbetade på gymnasieskolan och hade inget som helst med Komvux att göra. Till slut blev jag leds så jag gick in på expeditionen på Komvux istället och fick då tag på rätt person och fick alla uppgifter, tänk så lätt det kan vara. Om det inte varit så att jag glömde be henne skriva på papprena också, så nu måste jag ändå in på måndag igen och hitta någon som kan göra det...
 
Jag hoppas ni andra har en fantastisk fredag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelfina

Alfred, vår fina ängel, vår förstfödda son, somnade in den 24 februari endast tio timmar gammal. Hur lever man vidare efter förlusten av sitt barn? Hur lär man sig att andas igen?

RSS 2.0